Posted on

16 Panduan Membesarkan Anak Perempuan Yang Wajib Diketahui Semua Ibu

Proses membesarkan anak (tak kira lelaki ke perempuan) memang mencabar. Rungsing memikirkan apa yang patut dilakukan, dan apa yang tidak? Tapi 16 panduan membesarkan anak perempuan yang dikongsikan ini amat membantu!

Proses membesarkan anak (sama ada anak perempuan atau anak lelaki) memang sukar. Kita sebagai ibu bapa tidak tahu sama ada apa yang kita buat itu benar-benar bermanfaat untuk mereka atau tidak. Tapi satu perkara yang semua ibu bapa pegang – kita ingin yang terbaik buat mereka.

Siapa tak sayang anak? Saya sentiasa takut dengan bermacam perkara sebab saya ingin lindungi anak saya.

Sebab itu selepas Karissa Ancell, blogger terkenal menulis tentang panduan membesarkan anak perempuan yang sungguh bermakna untuk semua ibu ini, saya teruja untuk berkongsi dengan kalian. Panduan ini mendapat sambutan hangat dan telah dikongsi Bright Side!

Jom tengok apa panduan tersebut. Mana tahu anda boleh jadi kawan baik kepada anak anda!

1. Ajar mereka tentang nilai wang dan penting untuk berdiri atas kaki sendiri

Ajar mereka tentang perkara ini! Mudah-mudahan nanti bila mereka besar dan berkeluarga, mereka tidak bergantung sepenuhnya pada pasangan untuk menjaga mereka. Kita wanita kena berdiri atas kaki sendiri juga!

2. Cakap tentang haid atau tubuh badan memang agak memalukan, tapi ia penting!

Jangan malu! Anda sebagai ibu harus selesa bercakap tentang hal ini. Lagipun, dengan siapa mereka ingin berkongsi tentang badan mereka?

Cuba cakap dengan nada kasual, seperti teman-teman. Mereka perlu tahu tentang haid dan perubahan tubuh badan mereka!

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/sites/6/2017/04/pexels photo 60289.jpeg 16 Panduan Membesarkan Anak Perempuan Yang Wajib Diketahui Semua Ibu

3. Hati-hati bila cakap tentang badan anda

Bila mereka semakin membesar, mereka akan peka tentang badan. Jadi, anda perlu berhati-hati bila bercakap tentang isu berat badan atau sebagainya. Anak saya sudah mula sibuk bertanya adakah dia gemuk! Mereka perlu tahu yang mereka tidak perlu bimbang tentang isu saiz badan. Hanya pastikan saiz badan mereka sihat dan betul.

4. Kebenaran sebenar – kecantikan dari dalam

Semua memberi fokus pada kecantikan luaran. Tapi tiada siapa sedar tentang kecantikan dalaman. Anak perempuan anda harus tahu nilai dirinya! Dia harus tahu kecantikan bukan hanya pada luaran, tapi juga dalaman!

5. Alat solek anda akan jadi alat solek mereka

Kan saya dah cakap… anak perempuan boleh jadi ‘kawan baik’. Anak saya minat bermain dengan alat solek sekarang. Ibu boleh ajar anak memakai solek (yang nipis).

6. Mereka boleh bermain permainan untuk lelaki atau bermain dengan lelaki

Lain anak perempuan, lain kegemarannya. Jangan risau sangat jika anak perempuan anda tidak suka bermain Barbie atau anak patung lain. Biar mereka bermain sebebasnya, dengan sesiapa. Janji anda tengoklah!

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/sites/6/2017/04/child 817369 640.jpg 16 Panduan Membesarkan Anak Perempuan Yang Wajib Diketahui Semua Ibu

7. Dunia akan memaksa mereka membesar dengan lebih cepat

Dan sebab itu… tugas anda adalah dengan meletakkan batas. Mereka akan membesar dengan cepat, percayalah! Jadi, tak payah tergesa-gesa untuk beri mereka telefon bimbit atau set alat solek sendiri. Bersabar…

8. Galak dan sokong hubungan mereka dengan bapa

Anda memang sentiasa akan diperlukan. Tapi jangan lupa tentang tanggungjawab dan kasih sayang seorang bapa. Mereka perlu tahu bagaimana kasih sayang sebenar seorang lelaki. Nanti mereka tak terjatuh pada “cinta palsu” dari lelaki!

9. Lindungi mereka tapi ajar mereka untuk lebih kuat

Dunia memerlukan wanita yang lebih kuat! Kita kuat! Begitu juga anak kita! Mereka harus tahu kita memang akan sentiasa melindungi mereka. Tapi jika ada masalah, uruskan sendiri! Berdiri atas kaki sendiri.

10. Puji mereka bukan tentang kecantikan dan penampilan saja

Tak perlu puji tentang penampilan mereka saja! Anda boleh beritahu betapa mereka bijak, lawak atau baik hati. Perkara yang tak akan pudar. Sentiasa ada dalam diri mereka.

11. Tetapkan bagaimana harga diri seorang wanita

Mereka akan belajar dari anda. Jadi, tunjukkan contoh yang baik! Bagaimana individu lain harus melayan seorang wanita. Nanti, mereka akan tahu nilai harga diri seorang wanita, dan takkan sewenang-wenangnya jatuh dek kerana lelaki!

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/sites/6/2017/04/argument 238529 640.jpg 16 Panduan Membesarkan Anak Perempuan Yang Wajib Diketahui Semua Ibu

12. Ikut dan laksana impian anda

Seperti kawan baik, lama kelamaan mereka akan faham. Jadi, anda ikut saja semua impian anda. Lakukan apa yang anda mahu. Mereka akan faham yang wanita boleh melakukan apa saja impian!

13. Ajar mereka untuk jadi bijak bila berkawan dengan lelaki/kanak-kanak lelaki

Ajar mereka untuk lebih berhati-hati dan mempercayai naluri. Biasanya, naluri wanita sentiasa betul. Jadi, biar mereka bijak menguruskan persekitaran.

14. Bantu mereka sedar yang badan wanita amat bernilai dan harus dilayan dengan hormat

Badan wanita ini yang akan hamil dan bersalin. Jadi, ada sesiapa yang ingin kata badan wanita tak bernilai?!!  Anak anda perlu tahu tentang hal ini. Mereka perlu tahu badan mereka bukan sewenang-wenangnya boleh dipegang. Pupuk perbualan terbuka di antara kalian. Tiada apa yang harus diselindung!

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/sites/6/2017/04/pexels photo 167704 1.jpeg 16 Panduan Membesarkan Anak Perempuan Yang Wajib Diketahui Semua Ibu

15. Ajar mereka yang pilihan dalam kehidupan ini tiada batasan

Mereka boleh lakukan apa saja yang mereka mahu, walaupun mereka perempuan! Melainkan pergi ke tandas lelaki, lah…

16. Ajar mereka nilai persahabatan

Mereka tak perlu jadi “Queen Bee” atau “Wanna Bee” atau “Mean Girl” untuk diterima masuk dalam satu “persahabatan”. Mereka hanya perlu satu atau dua kawan baik!

 

Sumber rujukan: Bright SideParenting dan Blog Amy Doerring

Posted on

5 TIP HEBAT UNTUK ANAK PANDAI MATEMATIK

1# Aktifkan pergerakan mereka. Ini kerana menyebabkan otak mereka mudah peka dan berkembang cepat.

2# Gubah lagu (unsur matematik). Menarik minat mereka dan melazimkan dengan nombor.

3# Ajar anak melihat jam supaya mereka mengenal nombor dan tahu fungsi jam.

4# Ajar anak menabung. Secara tidak langsung mereka belajar untuk mengira duit mereka.

5# Kaitkan persekitaran dengan nombor. Sebagai contoh. Apabila ibu-ibu menaiki tangga. Suruh anak-anak mengira berapa anak tangga yang dinaiki.

So. Segala yang diatas bertujuan hanya satu iaitu untuk bagi gambaran dan konsep yang mudah pada anak-anak kepada matematik.

Selamat Mencuba.

sumber: https://rr4u.com.my/5-tip-hebat-untuk-anak-pandai-matematik/
Posted on

18 Petua Menghilangkan Batuk Bayi & Kanak-Kanak. Untuk Selsema Juga!

PETUA MENGHILANGKAN BATUK BAYI DAN KANAK-KANAK

Bayi dan kanak-kanak paling mudah dijangkiti batuk dan selsema. Ianya adalah normal jika anak masih aktif dan menyusu seperti biasa. Namun jika anak tiba-tiba tidak aktif, tidak mahu menyusu dan berat badannya menurun, segeralah bawa anak ke klinik atau hospital untuk pemeriksaan lajut. Tidak seperti orang dewasa yang boleh petua hilangkan batuk untuk orang dewasa.

Kebiasaannya, doktor tidak memberi ubat batuk dan selsema jika bayi masih di bawah 6 bulan. Doktor hanya akan memberitahu bahawa ianya normal bagi bayi kerana masih ada lendir yang tidak habis dikeluarkan semasa lahir, iaitu batuk berkahak. Ia akan keluar sendiri melalui muntah atau najis. Jika diberikan pun hanya 1 ml ke 2 ml sahaja. Kalau asyik tidak hilang-hilang, boleh cuba cara hilangkan kahak yang ditulis sebelum ini.

APA PUNCA BATUK DAN SELSEMA?

Menurut Kementerian Kesihatan, penyebab utama gejala selesema dan batuk ialah virus yang menjangkiti saluran pernafasan atas di kawasan hidung, faring (tekak) dan laring. Berdasarkan lebih daripada 100 jenis virus yang menjadi punca jangkitan, Rhinovirus dan Coronavirus merupakan virus yang kerap menyebabkan jangkitan.

Anak anda mungkin juga diserang selesema dan batuk disebabkan oleh reaksi alahan yang berpunca daripada habuk, asap, debunga, wangian dan bulu haiwan. Selain itu, faktor cuaca seperti cuaca yang terlalu panas atau sejuk serta sistem imun yang rendah akan melemahkan pertahanan badan menyebabkan badan lebih mudah dijangkiti oleh bakteria atau virus.

SELAIN UBAT, APA ALTERNATIF LAIN?

Ramai ibu bapa yang mahu mencuba alternatif lain selain mengambil ubat doktor untuk memulihkan selsema dan batuk. Ada juga yang menggunakan doa dan penawar dari ayat Al-Quran.

BAGAIMANA MELEGAKAN BATUK DAN SELSEMA UNTUK BAYI DAN KANAK-KANAK?

Selain ubat dan rawatan alternatif, mungkin tips yang akan saya kongsikan ini dapat membantu anda memilih cara yang paling serasi dan sesuai untuk anak-anak anda. Boleh cuba petua menghilangkan batuk bayi dan kanak-kanak seperti di bawah ini.

1. REHATKAN ANAK DENGAN SECUKUPNYA

Jika anak tidak sihat, menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk tidak membawanya keluar ke tempat awam seperti pusat membeli belah, pasar malam atau pun kenduri kerana anak akan rasa terlalu letih dan proses penyembuhan anak akan memakan masa yang lebih lama.

Bukan sahaja mudarat untuk anak kita, ianya juga akan menyebabkan virus tersebar kepada kanak-kanak lain. Jika tidak ada sebab yang memaksa kita membawa anak keluar, rehatkanlah mereka di rumah.

2. SENTIASA BERSAMA ANAK

Isilah masa bersama mereka dengan memperbanyakan sentuhan dan pelukan. Berceritalah atau cukuplah sekadar berjalan-jalan di sekeliling rumah untuk mengambil udara segar. Pantau perkembangannya dan bawa berjumpa doktor jika keadaannya bertambah teruk.

3. BERSIHKAN RUMAH, PERKAKAS JUGA PAKAIAN

Anak yang tidak sihat memerlukan perhatian yang lebih dan pemantauan berterusan. Walaupun rumah zahirnya nampak bersih, tidak salah jika kita membuat pemeriksaan dan membersihkan segala habuk serta kekotoran. Habuk-habuk seperti di kipas, perkakas kecil atau di celah-celah peralatan rumah mungkin menjadi penyebab virus yang menyerang anak. Mop lantai dengan air panas bercampur Dettol serta basuh cadar, sarung bantal dan sebagainya.

4. ALIRAN DAN PEREDARAN UDARA YANG BAIK

Petua menghilangkan batuk ini sangat penting, namun ramai yang abaikannya. Usah terperap dala bilik dan rumah sahaja. Jika anak menangis mahu aircond, abaikan buat sementara. Setiap pagi, biarkan pintu serta tingkap dibuka supaya udara dapat mengalir dengan baik. Dapatkan udara segar.

5. TEPUK PERCUSSION

Tepuk ini saya belajar dari salah seorang fisioterapi ketika anak saya dimasukkan ke wad akibat bronchitis. Caranya adalah dengan menepuk bahagian badan (depan dan belakang) dengan menggunakan tapan tangan yang melengkung.

Tepuk ini bertujuan untuk memudahkan pengeluaran kahak.

6. WAP BERSAMA BAWANG PUTIH DAN MINYAK ZAITUN

Samada menggunakan wap daripada semburan mandian panas di bilik air atau anda boleh masak air panas kemudian memasukkan air panas tersebut ke dalam mangkuk besar. Riba anak dengan menghadapkan mukanya kea rah mangkuk tadi. tutup kepala anak dengan napkin nipis supaya kesannya lebih baik. Wap tadi akan naik dan masuk ke dalam rongga anak.

Ia akan melancarkan pernafasan. Boleh juga masukkan bawang putih yang telah dibakar yang kemudiannya ditumbuk. Masukkan di dalam air panas tadi dan sedikit minyak zaitun. Wapkan anak seperti tadi. Inshaa Allah, selsema anak akan cepat kering dan batuknya akan lega. Ketika proses wap, lakukan tepuk percussion seperti yang disebut di atas.

7. IBU MAKAN MAKANAN YANG BERKHASIAT

Petua menghilangkan batuk bukan untuk anak semata-mata. Bagi bayi yang menyusu badan sepenuhnya, ibu amalkanlah pemakanan yang sihat dan berkhasiat. Contohnya seperti sup ayam atau daging. Masukkan lebih banyak bawang putih di dalam masakan tersebut.

Khasiatnya akan menghasilkan susu ibu yang lebih berkualiti dan sangat baik untuk bayi sebagai penawar sakit. Teruskan penyusuan secara eksklusif dengan lebih kerap walaupun anak batuk dan selsema. Jangan sekali-kali menghentikan penyusuan.

8. KUNYIT

Ini petua menghilangkan batuk secara tradisional. Tumbuk kunyit hidup dan sapukan kunyit tersebut di batang hidung dan dahi anak. InshaAllah, selepas beberapa kali percubaan, hingus akan kering.

9. BUNGA BELIMBING DAN AIR BERAS

Ini juga petua menghilangkan batuk secara tradisional yang lain. Bagi anak yang sudah makan makanan pejal, petua ini boleh dicuba. Ambil bunga belimbing dan campurkan dengan air didihan beras. Tapiskan dan kemudian beri anak minum.

10. DAUN BASIL, DAUN OREGANO DAN DAUN SIRIH

Daun basil juga dikenali dengan nama daun selasih dan daun oregano dikenali dengan nama daun bangun-bangun. Perah ketiga-tiga jenis daun ini dan ambil patinya. Minum sesudu untuk bayi yang sudah makan makanan pejal.

11. LEMON, HALIA DAN MADU

Perah lemon, hiris halia dan masukkan madu sehingga meliputi halia. Biarkan semalam di dalam peti ais. Boleh diberi minum kepada anak-anak yang berumur 2 tahun ke atas.

12. GARLIC SOCKS

Bakar bawang putih. Tumbuk dan letakkan di dalam stoking anak.

13. MANDIAN LEMON

Ini petua menghilangkan batuk secara mandian yang dapat keringkan hingus bayi. Letakkan beberapa hirisan lemon ke dalam mandian anak. Bau lemon dipercayai dapat membantu mengeringkan hingus bayi.

14. MINYAK MASAK

Ini petua menghilangkan batuk, bukan petua dapur! Walaupun minyak masak selalu digunakan di dapur, ia juga boleh digunakan apabila anak batuk dan selsema. Sapukan minyak masak yang belum digunakan di batang hidung dan dada bayi bagi melegakan batuk dan hidung tersumbat.

15. DAUN KADUK

Ramas daun kaduk dengan kapur dan sedikit air. Sapu di dada dan belakang bayi. Untuk yang duduk bandar, dan mahu praktikkan petua menghilangkan batuk tradisional ini, cubalah kenal-kenal dengan pokok herba.

16. SPRAY HIDUNG

Spray hidung ini boleh didapati di farmasi dan juga klinik. Spray ini membantu anak mengeluarkan hingus kerana mereka tidak pandai mengeluarkan hingus mereka sendiri. Untuk lebih daringsedutlah hingus anak sendiri dengan mulut!

17. MINYAK BAWANG PUTIH

Petua menghilangkan batuk ini menggunakan bawang putih lagi, tetapi kali ini dibakar. Caranya, cuma bakar bawang putih. Tumbuk atau lenyek bawang putih tersebut. Campurkan dengan minyak telon atau minyak masak yang belum digunakan. Sapu di dada anak untuk melegakan pernafasan.

18. URUTAN BAYI

Petua menghilangkan batuk yang terakhir ialah cuba jadikan urutan bayi sebagai rutin setiap kali selepas mandi. Kajian menunjukkan bahawa urutan bayi mampu memberikan keselesaan kepada bayi. Bayi yang selalu diurut juga sangat mudah dijaga kerana jarang meragam. Tapi harus diingat, jangan mengurut bayi ketika dia menangis.

HARAPAN SAYA

Semoga petua menghilangkan batuk ini memberikan manfaat. Dan semoga anak-anak kita cepat sembuh dari batuk dan selsema!

kredit siraplimau

Nasal Aspirator by Mommyhana

Posted on

16 Mainan Kanak-Kanak DIY Yang Boleh Buat Anak Anda Terleka

1-2 TAHUN

Mainan tidak semestinya yang mahal-mahal belaka. Kalau ada duit lebih, tidak salah untuk membelikan anak permainan Fisher’s Price. Namun, kriteria yang penting ialah yang dapat membantu pembesaran fizikal dan minda, selain disukai oleh anak.

Selain dari faktor fungsi permainan itu sendiri, harga juga memainkan peranan yang penting untuk ibu-bapa yang berpendapatan sederhana.

MAINAN KANAK-KANAK YANG MURAH

Oleh itu, ibu-bapa perlu kreatif. Cuba permainan ‘DIY‘ seperti ini yang cuma memerlukan modal tidak sampai RM10!

1. BUBBLE-WRAP

mainan-diy-murah-menarik-10

Cuma guna ‘bubble-wrap‘ dari lebihan ‘packaging’, ajak anak buat seni yang tersendiri

 

2. JENGA DIY

mainan-diy-murah-menarik-09

Tak perlu beli Jenga mahal-mahal, boleh buat sendiri. Bila anak mengamuk dan baling, juga tidak akan mencederakan sesiapa.

 

3. FUR-STICKS

mainan-diy-murah-menarik-08

Memang ‘confirm‘ anak anda akan leka main benda begini. Mana nak cari fur-sticks ni?

Cuba cari di mana-mana kedai alatulis. Mesti ada jual punya.

Mainan kanak-kanak

Foto Kredit: saatakukaupilih.blogspot.com

Adlil Rajiah juga ada buat permainan fur-sticks dengan penapis sayur untuk anak dia.

 

4. KHEMAH DALAM RUMAH

mainan-diy-murah-menarik-07

Ala-ala ‘camping’ di hutan kononnya (Yang ini mahal sedikit kerana kena beli khemah). Kalau nak yang murah, pakai selimut pun boleh.

 

5. PING-PONG BELON

mainan-diy-murah-menarik-06

Main ‘ping-pong’ belon yang besar. Kalau dua-dua lelaki, silap-silap boleh gaduh!

 

6. LUMBA GULI GUNA ‘NOODLE

mainan-diy-murah-menarik-05

Beli ‘noodle‘ yang orang buat berenang dan belah dua. Boleh lawan lumba guli!

 

7. PAPAN GELONGSOR

mainan-diy-murah-menarik-04

Baru beli peti sejuk baru dan ada kotak? Cuba buat gelongsor dalam rumah yang akan buat anak-anak ketawa! Mainlah sampai kertas tebal itu jadi lembik.

 

8. IKAT BENANG

mainan-diy-murah-menarik-03

Konon-konon macam nak lepaskan diri dari laser yang berbahaya

9. RACING TRACK

 

mainan-diy-murah-menarik-02

Anak suka main kereta mainan? Nah, cuba buat trek dengan sellotape yang hanya bermodalkan beberapa ringgit sahaja. Sesuai dengan anak lelaki. Mesti mulut dia tak berhenti berbunyi.

Mainan kanak-kanak

Foto Kredit: saatakukaupilih.blogspot.com

Sama idea dengan Adlil Rajiah juga.

 

10. TOILET PAPER ROLL

Hanya lekat di dinding. Nampak mudah dan ‘simple‘, tapi percayalah, anak anda akan sibuk main benda ni siang malam!

 

(TAMBAHAN): MAINAN KANAK-KANAK VERSI MALAYSIA

Kita sudah lihat 2 idea Adlil Rajiah di atas. Ada beberapa lagi idea hebat dari beliauyang boleh dikongsikan di sini.

Terima kasih kerana sudi berkongsi idea mainan kanak-kanak untuk anaknya sendiri, Haikal. Pada pendapat kami, semua permainan ini tidak perlu belanja yang besar.

11. RING TOWER / COLOUR BLOCK

Mainan kanak-kanak

Foto Kredit: saatakukaupilih.blogspot.com

Mudah sahaja. Susun yang besar di bawah dan yang kecil di atas.

12. FUR-BALLS

Mainan kanak-kanak

Foto Kredit: saatakukaupilih.blogspot.com

Ini pun mudah juga. Cuma beli fur-balls dan biarkan anak berimaginasi dengan warna. Tentu dia tidak senang duduk bila nampak warna-warna bercampur.

 

13. BATANG AISKRIM

Mainan kanak-kanak

Foto Kredit: saatakukaupilih.blogspot.com

Warnakan dulu batang aiskrim mengikut warna yang anak tahu. Sambil-sambil dia sorting colour, dia boleh kukuhkan pengetahuan tentang warna.

 

14. BIJI MANIK

Mainan kanak-kanak

Foto Kredit: saatakukaupilih.blogspot.com

Satu lagi permainan untuk asingkan warna. Cuma hati-hati, tengok anak sentiasa. Takut dia masukkan biji-biji manik dalam mulut pula.

 

15. PENYEPIT BAJU

Mainan kanak-kanak

Foto Kredit: saatakukaupilih.blogspot.com

Sepit baju pun boleh jadi mainan kanak-kanak? Tentu sekali.

Bila dapat main sepit-sepit, lebih-lebih lagi yang berwarna, mesti terleka.

16. GETAH IKAT RAMBUT (HAIR BAND)

Mainan kanak-kanak

Foto Kredit: saatakukaupilih.blogspot.com

Biasanya, getah ikat rambut main campak-campak dan bersepah di rumah. Apa kata kita beli satu bundle yang ada banyak warna, cuba bagi anak main. Idea yang sangat menarik!

AKHIR KATA

Tidak perlu beri barang-barang yang mahal untuk anak-anak. Bukan wang atau harga yang menjadi ukuran, tetapi nikmat dalam bermain.

Bila kanak-kanak sibuk dan leka bermain, ibu juga senang untuk buat kerja rumah yang lain.

Semoga berjaya!

 

kredit siraplimau
Posted on

“Amalkan Selama 40 Hari”, 13 Petua ‘Power’ Ini Bentuk Dan Didik Anak Jadi Soleh, Solehah – Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah

Gambar Hiasan

Anak-anak adalah harta yang paling berharga bagi setiap ibu bapa.  Ini kerana merekalah yang akan mendoakan anda apabila mati kelak dan memimpin tangan untuk masuk ke syurga.

Bila tiba masanya nyawa ditarik, hanya anak-anaklah harapan untuk menyambung pahala anda dan memohon keampunan, kesejahteraan kita dialam kubur.
Anak yang soleh, solehah bukan saja perlu baik budi pekertinya, tapi yang paling utama adalah apabila mereka pandai menjaga agamanya , kewajipannya, dan taat kepada Allah swt.
Tidak ada cara yang lebih baik selain didikan cara Islam.  Apabila seorang anak itu dididik dengan taat kepada Allah dan patuh kepada suruhan agam, InsyaAllah secara automatik dia juga akan taat kepada ibu bapanya, serta menjaga tingkah lakunya dimana saja.
Perkongsian daripada Sheila Amir yang dipetik daripada isi garapan Prof Madya Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah ini berkongsi 13 petua berkesan untuk mendidik anak menjadi soleh dan solehah.  Mari kita tengok panduan yang dibentangkan untuk melahirkan anak-anak soleh solehah.

1. Pastikan dia makan malam sebelum maghrib seperti yang Nabi SAW sarankan supaya mudah belajar waktu malam. Makan malam lepas maghrib buat anak mudah letih dan mengantuk bila belajar. Makanan hadam selepas 1 ½ jam makan. Jadi anak boleh belajar dengan berkesan dan fokus jika belajar 1 ½ jam selepas makan malam. Pastikan dia kurang makan daging merah, banyakkan daging putih seperti ayam dan ikan. Daging merah buat anak pemarah dan agrasif serta mudah melawan cakap. Pastikan mereka makan buah SEBELUM makan nasi agar badan dapat serap Vitamin C yang ada dalam buah-buahan. Vitamin C membantu tenangkan fikiran anak di samping jaga kulit.

2. Banyakkan memeluk anak. Anak yang sering dipeluk akan tenang, kurang degil, rasa selamat dan disayangi serta tidak perlu nak buat nakal.

3. Pesan kepada anak untuk menghadap Qiblat semasa belajar atau mengaji, ini akan tingkatkan keberkatan dalam belajar.

4. Sebelum belajar, baca doa-doa penerang hati termasuk surah Al-Insyirah. Nabi suruh Ali RA baca surah Al-Insyirah untuk kuat ingatan, mudah faham, jadi tenang, mudah patuh arahan ibubapa dan tidak banyak meragam.

5. Letak pokok hidup, seperti pokok keladi air, di kanan dan kiri meja tempat anak belajar untuk bekalkan oksigen kepada otak anak semasa belajar.

6. Beri anak supplement yang dapat menguatkan minda, tenangkan emosi, lembutkan hati dan kuatkan daya ingatannya.

7. Bacakan di kepala anak: Al-Fatehah, ayar Qursi dan surah Al-Insyirah untuk rangsang otak dan memori anak dan jadikan dia anak yang tenang, baik akhlak, dengar cakap ibubapa dan pintar. Bacakan waktu malam semasa nak belajar dan waktu anak nak pergi tadika/ sekolah.

8. Elakkan anak memakai pakaian berwarna merah atau oren. Ikut kajian, warna merah dan oren akan rangsang anak jadi agrasif dan hyperaktif.

9. Suruh anak tidur mengiring kekanan agar otak jadi lebih pintar, puas tidur dan ikut sunnah Nabi SAW.

10. Pastikan rezeki yang ibubapa terima benar-benar berkat dengan mengelakkan perkara haram dan syubahat serta keluarkan zakat pendapatan dan zakat-zakat yang berkenaan. Rezki yang kurang berkat juga jadi punca anak jadi agrasif, tidak dengar cakap ibubapa dan extra nakal.

11. Ibubapa baik pulih diri secara bersepadu agar Allah SWT ubah anak-anak jadi hebat dan cemerlang.

Prinsip hidup: Jika baik pulih diri kita secara bersepadu, Allah SWT akan ubah anak-anak dan semua orang di sekeliling kita. Juga, semakin rapat kita dengan Allah SWT, maka Allah SWT akan perbaiki hubungan kita dengan semua orang.

Mulai hari ini baik pulih diri secara menyeluruh dengan:

1. Jaga solat 5 waktu dan lakukan solat-solat sunat qabliah dan ba’diah untuk menampung segala kekurangan dalam solat-solat fardhu kita.

2. Solat taubat dan istighfar 70 kali sehari setiap hari. Lakukan juga solat hajat, istikharah dan tutup dengan solat WITIR setiap malam. Nabi SAW suruh kita untuk solat witir setiap malam sebagai pembalut kepada semua amalan kita setiap hari untuk dipersembahkan kepada Allah SWT.

3. Maafkan semua orang setiap malam sebelum tidur agar hati jadi bersih, badan sihat, wajah jadi anggun, doa dimakbulkan, semua orang sayang dan anak dengar cakap kita.

4. Untuk merangsang ahli keluarga supaya solat dan elok perangai, bacalah Surah Ibrahim (ayat 40). Ini memang doa khas untuk mohon agar diri dan keluarga jaga solat.

5. Baca Doa Pembuka 12 Pintu, Doa Membuang Sifat Negatif, Bismillah 5 dan Ayat Qursi. Pengalaman menunjukkan sesiapa yang mengamalkan doa-doa tersebut, maka orang bujang akan bertemu jodoh, suami isteri akan bertambah sayang, orang bergaduh akan jadi damai, selesai masalah, langsai hutang, anak-anak jadi hebat dan soleh, hilang perangai buruk seperti enggan solat, dan sebagainya.

6. Pagar diri dengan Fatehah and Surah 3 Qul, hembus tapak tangan dan sapu seluruh badan. Ini akan menghindar daripada gangguan manusia, binatang, jin dan sihir.

7. Lembutkan hati anak kita atau orang lain dengan Fatehah, Surah Al-Hasyr (ayat 21-24), Surah Ta Ha (ayat 1-5), Ayat Qursi dan hembus ke badan, makanan, gambar atau pakaian yang sudah dipakai sebelum dicuci atau sekadar menghembus ke arah orang itu dari jauh.

8. Layan anak lebih baik daripada biasa agar dia rasa bersalah jika ingkar perintah ibubapa.

9. Setiap kali nak masuk rumah, pesan kepada semua ahli keluarga kita untuk baca Bismillah 3 kali, senyum, beri salam dan masuk dengan melangkah kaki kanan dahulu. Ini akan menghindarkan syaitan bernama DASIM daripada masuk ke kepala kita dan ganggu manusia supaya berkonflik, suami isteri supaya bergaduh hingga bercerai berai, anak-anak melawan ibubapa, anak-anak bergaduh sesama sendiri, anak-anak jadi extra nakal, dan sebagainya.

10. Setiap kali nak nasihati anak, nak suruh anak solat atau belajar, bacalah 3 Nama Allah: Ya ‘Aziz, Ya Jabbar, Ya Mutakabbir dan hembus ke arah dia jika masih jauh atau berdehem depannya jika sudah berhadapan. Ini akan melembutkan hatinya agar dapat mendengar cakap atau hujah ibu.

11. Jika sedih atau tertekan, bacalah 3 doa Nabi SAW:
Inna lillahi wainna ilahi rojiuun.
Ya Allah, aku redha dengan segala ujianMu, berilah aku pahala atas redha ini.
Ya Allah, aku ada masalah anak sukar nak dengar cakap ibubapa. Ya Allah, Kau bantulah selesaikan masalahku. Kau jadikan dia anak yang soleh, sabar, pintar, baik akhlak, mendengar cakap ibubapa, rajin belajar dan sebagainya. Insya Allah hati akan tenang dan doa akan dimakbulkan.

12. Baca Al-Fatehah, Ayat Qursi dan Surah Al-Insyirah dan hembus atas kepala anak kita setiap hari hingga aqil baligh. Ini akan membantu dia jadi anak yang soleh, pintar, berakhlak mulia dan taat kepada ibubapa.

13. Cuba nasihati anak semasa dia tidur dengan berbisik di telinganya atau sekadar bercakap dalam hati. Nasihatkan agar jadi anak yang baik, sopan santun, dengar cakap ibubapa, dan sebagainya. Ikut kajian dan pengalaman peribadi saya, jika kita istiqamah menasihati anak kita semasa mereka tidur, anak-anak insya Allah akan berubah menjadi anak yang baik.

Cuba amalkan selama 40 hari, kerana tabiat baru terbentuk dalam masa 40 hari. Insya Allah segala masalah anak yang keluarga anda hadapi akan selesai langkah demi langkah.

Posted on

Bahaya Tabiat Gigit Kuku Dan Cara Mengatasinya

Pasti kita selalu nampak kanak kanak menggigit kuku mereka bukan? Kadangkala anak kita sendiri yang ada tabiat macamni. Gigit kuku ni sebenarnya boleh dikatakan tabiat tapi tabiat ini membawa bahaya dan kesan buruk kepada pelakunya. Ingin tahu apa bahayanya gigit kuku ini?Teruskan membaca.
 
Keburukan Tabiat Gigit Kuku
 
1. Banyak Bakteria.
Tabiat menggigit kuku ni akan mengakibatkan bakteria dan kulat kulat bawah kuku kita masuk ke mulut. Banyak sangat bakteria bawah kuku kita, jadi bila gigit semua tu masuk dalam mulut. Hasilnya kita akan senang dapat penyakit dan antibodi menjadi lemah. Walaupun gigit kuku ni cumalah habit, tapi habit yang kategori bad habit sebab bawa kemudaratan, so sebab tu kena stop.
 
 
2. Jari Menjadi Hodoh dan Tidak Kemas.
Keburukan lain ialah jari jadi hodoh akibat kuku rosak dan tidak cantik. Kuku akan nampak tidak normal, senget sana sini dan tidak cantik. Nampak jari tidak kemas dan orang lain mungkin akan memandang serong apabila terlihat jari anda.
 
 
 
 
 
3. Kebarangkalian Gangguan Kesihatan
Yang Serius
Habit buruk ini boleh menyebabkan gangguan kesihatan yang serius. Antaranya, akan menimbulkan luka pada hujung jari kerana kebiasaanya mereka juga akan gigit kulit di sekeliling kuku mereka. Itulah punca sampai kadang kala berdarah. Selain itu habit gigit kuku juga meningkatkan risiko radang pada kuku dan mulut. Kadangkala habit gigit kuku juga adalah punca masalah pergigian yang serius. Ini semua akibat bakteria yang berada di bawah kuku.
 
 
Cara Mengatasi Masalah Anak Suka Gigit Kuku
 
– Cipta Mitos Yang Munasabah
Reka cerita yang munasabah supaya anak mengerti apa yang dilakukan itu adalah salah dan membawa mudarat. Mungkin nampak kelakar,tapi mana tau berkesan. Rekalah mitos seperti “perut kan buncit kerana kuman dikuku masuk ke dalam perut”. Anak anak akan ingat perkara tersebut setiap kali dia ingin gigit kuku dan secara perlahan akan meninggalkan tabiat itu.
 
-Buatkan tangannya sibuk
Jika anak suka mewarna, selalu temankan dia mewarna buku mewarna. Ini kerana supaya masanya sentiasa terisi dan tidak ingat untuk meneruskan habit menggigit kuku.
 
-Tutup Kukunya
Tindakan menutup kuku boleh dilaksanakan jika masalah gigit kuku semakin kronik. Menutup kuku menggunakan plaster akan menghalang si manja daripada eneruskan niatnya itu. Selain itu pemakaian inai juga boleh membantu mengurangkan bad habit tersebut kerana warna dan bau hasil daripada inai tersebut.
 
-Berikan rasa tidak sedap.
Mungkin anda juga boleh mencalitkan perasa pada kuku anak anda. Bagaimanapun pastikan perasa tersebut tidak berbahaya seperti beracun, melukakan kulit, mata dan tidak selamat jika termakan.
 sumber: int3treeblog
Posted on

Cara Mendidik Anak Cara Bill Gates

Bill Gates dikenali dunia sebagai lelaki yang terkaya di dunia dan merupakan usahawan yang genius dalam bidang teknologi.

Walaupun lebih terkenal sebagai seorang usahawan, Bill Gates juga terkenal dengan prinsip tegas mendidik anak-anaknya. Beliau mempunyai seorang isteri bernama Melinda dan 3 orang anak, Jennifer, Rory dan Phoebe.

Sebagai seorang bilionair dan orang terkaya di dunia, bukan mudah untuk membesarkan anak-anaknya dengan cara ayng sederhana dalam situasi keluarga mereka yang terkenal dan sentiasa diperhatikan.

Malahan, anak-anak mereka juga pasti mengalami situasi dimana mereka dibanding-bandingkan dengan rakan sebaya mereka.

Walaupun begitu, Bill Gates seorang yang bijak. Beliau tidak memanjakan anak-anak beliau dengan kemewahan tetapi mempunyai prinsip yang tegas sebagai seorang bapa agar anak-anaknya kelak boleh berjaya dengan usaha mereka sendiri.

#1-Didik Anak Agar Tidak Selalu Dapat Apa Yang Dimahukan.

Related image

Apabila kita bergelar ibu bapa, pasti kita amat menyayangi anak kita. Ibaratnya semua yang boleh diusahakan, dilakukan, diberikan untuk anak kita pasti kita akan cuba untuk merealisasikannya walaupun memerlukan seluruh kudrat tenaga untuk mendapatkan seisi dunia untuk mereka.

Namun menurut Bill Gates, kita harus belajar mengatakan ‘tidak’ dan menolak permintaan anak-anak jika dirasakan kurang sesuai.

Mungkin tindakan ini akan membuatkan anak-anak berasa hampa namun kita harus memiliki sisi tegas semasa mendidik anak-anak untuk mengajar mereka menghormati kita. Ia juga akan buatkan anak belajar untuk bersyukur dengan apa yang ada seadanya.

Walaupun terkenal sebagai seorang yang gemar berinovasi dan pelopor kepada teknologi namun Bill Gates tidak membenarkan anak-anaknya menggunakan telefon pintar sehinggalah mereka mencapai usia 13 tahun.

Sebagai bapa, Bill Gates telah menetapkan bahawa umur 13 tahun adalah umur yang sesuai untuk memberikan telefon bimbit. buat anak-anaknya.

Mungkin kedengaran pelik apabila rakan-rakan Gen Z sebaya dengan anak beliau sudah mengusung pelbagai jenis telefon canggih namun anak orang yang paling terkaya di dunia tidak dibenarkan untuk memilikinya.

Ini adalah cara Bil Gates mengawal dan mendidik anak-anaknya daripada pengaruh yang tidak elok dan kaedah untuk mendisplinkan mereka dengan baik.

#2-Hendak Seribu Daya, Tak Hendak Seribu Dalih.

Image result for the pledge bill gates

Bill Gates menggalakkan anak-anaknya untuk berusaha mendapatkan sendiri apa yang mereka mahukan. Berbeza dengan kebanyakkan jutawan-jutawan lain yang sudah memanjakan anak mereka dengan kemewahan dan barangan berjenama sejak kecil, beliau melatih anak-anaknya supaya sentiasa rajin dan dapat mengenal susah payah bekerja sebelum beroleh sesuatu.

Bagi tujuan ini, beliau mereka upah untuk melakukan kerja-kerja rumah seperti menyapu sampah, mengemas rumah dan sebagainya. Sebagai balasan dan ransangan motivasi, dia memberikan upah dan membolehkan anak-anak mendapatkan apa yang mereka mahu.

Dikatakan, Bill Gates hanya akan mewariskan 34 juta dolar sahaja kepada setiap seorang anak-anaknya dan lebihan hartanya akan diserahkan kepada Bill & Melinda Gates Foundation.

Walaupun 34 juta dolar kedengaran sudah begitu banyak pada kita namun ia hanyalah 0.01% daripada jumlah kekayaan beliau.

Menurutnya, meninggalkan wang dan harta yang banyak kepada anak-anak bukanlah satu perkara yang baik malahan memudaratkan.

#3-Sentiasa Membantu Orang Lain Yang Memerlukan.

Image result for the pledge bill gates

Bill Gates turut dikenali sebagai usahawan sosial yang terkenal. Beliau dan isterinya aktif dalam membuat amal kebajikan dan mereka telah Bill & Melinda Gates Foundation.

Ia merupakan sebuah badan amal yang memberi fokus kepada bantuan kesihatan, pendidikan, membasmi kemiskinan dan pengunaan teknologi di negara-negara mundur di seluruh dunia.

Mereka juga turut mengasaskan ‘the Giving Pledge’ bersama-sama billionaire pelaburan yang terkenal iaitu Warren Buffett. Mereka turut mengajak hampir 5 orang billionaire lain untuk menyertai mereka termasuklah Mark Zuckerberg.

Kesemua billionaire dalam ‘the Giving Pledge’ berikrar untuk mendermakan sekurang-kurangnya separuh daripada harta mereka untuk keperluan mereka yang memerlukan daripada seluruh dunia.

Semasa membuat aktiviti kebajikan, Bill Gates turut melibatkan anak-anaknya agar mereka terbiasa dengan aktiviti kemasyarakatan dan sukarelawan.

Dengan ini mereka akan lebih bersyukur dengan hidup mereka dan menghargainya.

Ini juga bantu mereka jadi berazam untuk lebih berjaya dan membantu orang lain daripanda bersikap angkuh dan somboh dengan kejayaan yang dimiliki.

sumber: http://www.majalahniaga.com/cara-mendidik-anak-mengikut-gaya-bill-gates.html

Posted on

Pati ikan Haruan tidak digalakkan untuk ibu-ibu mengandung bersalin secara caeser

Rata-rata ibu mengandung mahu bersalin secara normal. Namun jika tiada pilihan atas sebab-sebab tertentu, maka terpaksalah jua bersalin secara bedah atau caeser.

Sakitnya usah cerita, tiada satu pun perkataan yang mampu menggambarkan betapa sakitnya kena bedah. Dalam perkongsian ibu kepada empat orang anak ini, tidak dapat dibayangkan pengalaman gembira bercampur sakitnya ketika melahirkan anak yang keempat yang berkaitan dengan pemakanan yang tidak sepatutnya.

Sebab itu ramai yang menekankan, golongan suami patut mengambil tahu tentang penjagaan pantang isteri selepas bersalin. Bukan hanya menyerahkan 100% kepada isteri. Selain itu, hargailah pengorbanan isteri anda yang tiada nilainya.
Sayangku Muhammad Umar Dhiaurrahman. Baby dah usia setahun sekarang walaupun mama lambat wish. Saya nak cerita pengalaman yang boleh dijadikan panduan untuk ibu-ibu yang bersalin secara caeser. Bila ingat balik, rasa nak menangis dan rasa besarnya kekuasaan Allah swt menyelamatkan nyawa saya.
Umar lahir secara caeser. Bukan saya tak pernah bersalin caeser, dah tiga kali saya bersalin secara caeser. Kakak Batrisyia bersalin caeser sebab jalan lambat terbuka. Kak Ardini bersalin normal tak cukup bulan, adik bambam pun caeser juga. Doktor paksa sebab besar sangat, 4.3 kilogram. Baby Umar kena paksa juga sebab dah dua kali caeser.
Pernah tak ibu-ibu di luar sana merasa sakit semasa doktor sedang membuat pembedahan? Kenapa saya berkata begitu? Kerana saya mengalami situasi tersebut.
Saya masuk dalam dewan bedah jam 4 petang. Selepas salam dan minta maaf pada suami serta call mak ayah di kampung, saat masuk bilik bedah, rasa macam dunia ini kecil saja.
“Adakah selepas ini aku masih hidup untuk melihat anak-anakku membesar?” soalan tersebut terlintas di minta.
“Jangan menangis, nanti emosi puan terganggu. Inggat Allah swt sahaja. Sekejap lagi baby nak keluar. Semoga dia dipermudahkan,” kata jururawat sambil mengelap air mata saya.
Selepas dibius, dalam jam 5 petang, pembedahan bermula. Doktor pakar maklumkan yang dia akan bedah di tempat yang sama dengan pembedahan sebelum ini. Jururawat bagi minum ubat, selepas minum saya terus muntah sebab angin. Nak menjalani pembedahan, kita kena berpuasa. Saya berpuas sejak dari malam lagi.
Doktor pakar mulakan pembedahan, saya dapat merasakan bau hangit pisau sedang membelah perut. Zikir dan bacaan ayat suci Al-Quran bermain di bibir. Semasa pembedahan sedang berlangsung, doktor pakar tiba-tiba berhenti seketika.
“Puan tunggu sekejap ye. Saya tak dapat teruskan pembedahan di tempat yang melekat di antara dinding rahim dengan usus. Sukar untuk saya teruskan,” jelasnya.
Dalam hati saya hanya berdoa.
“Selamatkan anakku walaupun nyawa aku tidak panjang ya Allah. Anak ini hadiah keempat untuk suami tersayang.”
Doktor pakar kemudian mengarahkan jururawat menghubungi doktor pakar yang lebih senior daripadanya. Masa itu, saya rasa sudah setengah jam berlalu. Selepas 10 minit kemudian doktor pakar yang dinanti-nantikan itu pun tiba. dengan kelam kabut. Kasihan saya tengok dia berlari untuk menyelamatkan pesakit. Kalau dia tengah makan, mesti dia tinggalkan makanan dia dan berlari untuk selamatkan saya.
Dia datang dengan senyuman.
“Sabar ya puan,” doktor pakar berbisik di telinga saya.
Saya berzikir banyak-banyak dan sentiasa ingat Allah swt. Dia mulakan dengan bismillah. Bila sudah sejam lebih usaha untuk mengeluarkan baby, tiba-tiba saya rasa sakit sangat. Doktor menekan-nekan perut saya untuk mengeluarkan baby. Saya cuba sedaya upaya bersabar dan menanggung kesakitan apabila pembedahan sedang berlangsung.
Ya Allah, ya Allah. Saya sudah tidak boleh menahan sakit, saya menjerit minta tolong.

“Tolong doktor! Tolong, saya rasa sakit sangat pembedahan kali ini. Saya merayu doktor tambah ubat bius. Saya dapat rasa sakit, tak tahu nak cakap pedihnya,” kata saya.

Doktor pakar bius datang dekat pada saya dan menjelaskan bahawa permintaan saya tidak dapat diberikan.
“Bahaya puan kalau tambah ubat bius, puan sakit sangat ke?” tanya pakar bius berkenaan.
“Ya doktor, tolonglah doktor, saya tak boleh tahan dah doktor, sakit sangat ni,” rayu saya dan menangis pada masa itu.
Pakar bius itu kemudian beri gunakan oksigen. Dia masukkan ubat pelali. Tiba-tiba saya rasa tak sedar diri dan hanyut. Ayat terakhir saya sebut, Ya Allah.. Ya Allah..
Saya rasa saya tidur tetapi saya rasa sakit semasa tidur. Tapi saya tak boleh buka mata. Bila saya sedar, saya tengok jururawat tengah mengangkat bayi dan bawa keluar untuk dimandikan. Waktu itu jam 8 malam. Saya mengucap syukur kepada Allah swt kerana masih hidup untuk melihat anak-anak membesar. Ya Allah, lamanya proses nak keluarkan baby kali ini. Hampir tiga jam lebih. Biasanya caeser ini hanya mengambil masa di bawah satu jam sahaja.
“Puan ada makan pati haruan atau ikan haruan semasa berpantang anak yang lepas?” soal doktor.
“Ya, saya makan selama dua minggu pertama,” jawab saya.
“Puan mengalami adhesion colic iaitu di mana usus-usus melekat-lekat akibat dari pemakanan yang lalu. Nak ambil boleh tetapi selepas sebulan dengan kuantiti yang sederhana. Pati haruan memang tidak digalakkan kerana kepekatannya untuk caeser kerana boleh menyebabkan adhesion colic yang puan alami tadi,” jelas doktor.
Ibu yang bersalin secara normat sangat baik makan pati haruan sebab penyembuh luka yang sangat cepat. Bila pembedahan, minta tolong jangan makan pati haruan. Sangat bahaya dan takut menjadi seperti saya sampai dinding rahim melekat-lekat dengan usus perut.
Pembedahan yang singkat boleh menjadi lama dan ianya sangat menyakitkan sehingga sukar hendak saya gambarkan. Semasa mengandung pun saya sering kali sakit perut iaitu cramp. Bila baby semakin membesar, semakin kuat saya cramp. Baru saya tahu rupanya cramp itu disebabkan kelekatan yang melibatkan saraf apabila kita duduk dan bangun berjalan.
Semua ini berlaku ada hikmah yang berjuta Allah berikan. Saya doakan Umar menjadi pejuang Islam yang Allah swt cintai. Boleh kongsi kalau nak beritahu saya yang pernah menjalani caeserean.
sumber: http://www.thereporter.my/2017/01/pati-ikan-haruan-tidak-digalakkan-untuk.html
Posted on

3 Langkah Penting Ajar Anak Membaca

anak suka membaca

Alhamdulillah rata-rata anak tadika sekarang ni sudah sampai ke penghujung persekolahan. Sana-sini sibuk dengan majlis graduasi tadika dan yang sewaktu dengannya. Jelas terpancar kegembiraan anak-anak bila mendapat peluang naik ke pentas untuk persembahan bakat mahupun menerima hadiah. Semoga semangat anak-anak ini terus berkobar sehingga peringkat yang lebih tinggi, in syaa Allah.

Namun dalam keseronokan itu terselit juga kebimbangan di sanubari sebahagian ibu-ibu. Bimbang dengan peluang untuk anaknya apabila melangkah ke sekolah rendah kelak. Bagi ibubapa yang anaknya sudah boleh membaca dengan baik, boleh lah rasa lega 1 aspek kan. Cuma yang anak belum boleh membaca, mahupun bacaan masih kurang lancar pasti terselit kebimbangan kan.

Pandangan saya, bimbang tu bagus ibu-ibu. Cuma jangan sampai ia membawa kepada stress. Bila stress keadaan tidak menjadi semakin baik pun kan. In syaa Allah dalam tempoh sebulan lebih ini masih banyak usaha yang ibu-ibu boleh buat. Tiada yang mustahil dalam proses belajar seperti yang saya kongsikan di SINI.

Hari ni suka saya nak kongsi, apa tindakan yang perlu dibuat bila kita mahu anak boleh membaca.

Ibubapa lengkapkan diri dengan ilmu

Ya..itu tindakan yang pertama. Bukan beli buku, bukan daftar kelas cepat membaca untuk anak-anak. Kerana bila ibubapa mempunyai ilmu mengenai kaedah ajar anak membaca yang betul, kita dapat buat keputusan yang lebih tepat mengikut keperluan anak. Kita akan tahu buku yang sesuai dengan tahap anak, pendekatan yang sesuai mahupun kelas yang terbaik untuk anak.

Dan ilmu ini bukan hanya untuk anak tersebut sahaja. Ia ilmu yang akan terus memandu kita untuk anak-anak lain mahupun berkongsi ilmu dengan ibubapa lain kelak. Alhamdulillah saya pernah sertai kelas online untuk mengajar anak membaca seperti saya kongsikan di SINI. Dengan sekali bayaran yuran komitmen, saya boleh gunakan ilmu itu untuk mengajar anakanda Fateh dan sekarang anakanda Faqihah pula. Malah ilmu yang sama saya kongsikan dengan ibubapa lain menerusi penulisan saya.

Banyak kan manfaat ilmu. Jadi jangan berkira untuk hadir mana-mana kelas kaedah ajar membaca untuk ibubapa. In syaa Allah ia pelaburan yang sangat bermanfaat.

Cari bahan yang sesuai dengan anak

Apabila kita sudah tahu kaedah ajar membaca, kita dapat mengenalpasti tahap penguasaan anak. Dari situ ibubapa boleh membuat keputusan kaedah yang sesuai untuk ajar anak membaca samada kaedah mengeja, fonik mahupun kaedah sukukata. Setiap kaedah mempunyai kelebihan tersendiri dan bila dilakukan dengan teknik yang betul in syaa Allah anak akan boleh membaca akhirnya.

Apabila telah dikenalpasti kaedah yang hendak dipilih, barulah ibubapa cari bahan yang bersesuaian dengan kaedah tersebut samada buku, kad imbas mahupun dalam bentuk elektronik seperti DVD. Ataupun bagi ibubapa yang mahu mencari kelas, panduan ilmu dapat membantu ibu mencari kelas membaca yang sesuai dengan pencapaian anak.

10 minit untuk aktiviti membaca setiap hari

Ini yang mencabar kan, tapi tak bermakna tak boleh buat. Dan masa ini bergantung kepada keputusan yang telah ibubapa pilih samada mengajar anak membaca sendiri atau menghantar ke kelas. Bagi ibubapa yang memilih untuk mengajar anak membaca sendiri, jadual aktiviti pembelajaran perlu disusun dengan lebih teratur. Ini bagi memastikan proses pembelajaran berjalan lancar dan konsisten.

Lebih penting lagi, untuk anak yang dihantar ke kelas belajar membaca. Ia tidak bermakna ibubapa hanya serahkan semua aktiviti pembelajaran kepada guru. Ibubapa sendiri mestilah peruntukkan masa untuk membaca bersama anak-anak di rumah. Tak lama pun, 10 minit sehari sudah memadai. Kalau anak mahu ulangkaji guna buku-buku dari kelas membaca, ia satu peluang yang baik. In syaa Allah perkembangan anak lebih cepat.

Namun bagi anak-anak yang kurang minat membaca, buku-buku itu akan menjadi tekanan untuknya. jadi jangan tambah tekanan anak. Gunakan teknik yang lebih santai seperti bacakan buku-buku cerita ringkas kepada anak sebelum tidur. Lakukan dengan santai dan dalam tempoh yang singkat sahaja. Gunakan buku-buku cerita yang ringkas dan sesuai dengan minat anak.

Ibu ajar anak membaca

Ibu boleh mengajar anak membaca sendiri di rumah tanpa perlu bimbang dengan pencapaian anak

In syaa Allah apabila ibubapa istiqamah melakukannya setiap hari, secara tidak langsung ia juga akan merangsang minat untuk anak membaca sendiri. Dan ini adalah titik penting anak akan belajar membaca tanpa tekanan dan mendapat pencapaian yang lebih baik. In syaa Allah.

Selamat beramal!

sumber: http://sakinahamid.com/3-langkah-penting-ajar-anak-membaca/

Posted on

Cara Mudah Simpan Pensel Warna Anak Supaya Tak Hilang Lagi

picture4

“Kakak, pensel warna ni mama baru belikan minggu lepas, hari ni tinggal banyak ni je? Mana pergi yang lain? Tak boleh jadi ni. Mama kena buat sesuatu supaya pensel warna kakak tak hilang lagi lepas ni.”

Pasti ramai ibu bapa yang pernah mengalami pengalaman sebegini, bukan? Pensel warna yang baru sahaja dibeli untuk kegunaan anak hilang dalam sekelip mata.

Tidak kira sama ada pensel warna tersebut hilang disebabkan terselit di sana sini dalam rumah atau hilang semasa di sekolah, ianya tetap membuatkan kita berasa rugi. Mana tidaknya, kita perlu membeli pensel warna yang baru buat mereka berulang kali setiap kali diberitahu bahawa pensel warna sedia ada tidak lengkap dan tidak mencukupi warnanya.

Maka, ibu bapa perlu memikirkan cara yang praktikal bagi memastikan pensel warna anak tidak hilang lagi serta mengurangkan kekerapan membeli pensel warna buat mereka.

Foto Kredit : hr.coach

Foto Kredit : hr.coach

CARA MUDAH SIMPAN PENSEL WARNA ANAK SUPAYA TAK HILANG LAGI

Berikut merupakan cara simpan pensel warna anak dengan mengikat pensel warna tersebut sepertimana yang dikongsikan oleh Puan Zulaikha Ali melalui laman Facebook peribadi beliau. Semoga dengan langkah-langkah mudah yang dikongsikan, ianya memberi manfaat buat ibu bapa agar tiada lagi kejadian hilang pensel warna selepas ini.

Hasil daripada mengikat pensel warna anak ini kelak adalah seperti gambar di bawah.

pensel warna anak

BAHAN-BAHAN YANG DIPERLUKAN

Pensel warna
Tali
Gunting
Gam tembak
‘Key chain ring’
Pita pelekat bercorak / ‘sticker’

1

CARA-CARA:

1. POTONG TALI IKUT KEPANJANGAN SESUAI

Pertama sekali, potong tali mengikut bilangan pensel warna anak. Terpulang kepada ibu bapa untuk menentukan kepanjangan tali tersebut.

Foto kredit : brit.co

Foto Kredit : brit.co

2. IKAT TALI PADA ‘KEY CHAIN RING’

Selepas selesai memotong tali, ikat tali tersebut pada ‘key chain ring’.

2

3. LEKATKAN PENSEL WARNA PADA TALI

Lekatkan hujung setiap pensel warna pada hujung tali dengan menggunakan gam tembak.

*Tidak digalakkan menggunakan pita pelekat bagi melekatkan pensel warna tersebut pada tali kerana ianya kurang kukuh dan mudah tercabut.

3

 4. TAMPALKAN ‘STICKER’

Setelah selesai melekatkan kesemua pensel warna pada tali, tampal pita pelekat atau ‘sticker’ pada bahagian gam tadi bagi melindungi kesan gam selain menjadikan pensel warna tersebut kelihatan lebih menarik.

Sebagai tambahan, boleh juga D.I.Y tag nama anak dengan menggunakan kertas keras terpakai dan masukkan pada ‘key chain ring’. Siap!

4

MARI MULAKAN SEKARANG!

Cara yang sungguh mudah, bukan? Hasilnya pula bukan sahaja unik, malah cukup berguna bagi mengelakkan pensel warna anak daripada hilang, sekaligus dapat menghindari pembaziran.

Jadi, apa tunggu lagi? Mari mulakan projek mengikat pensel warna anak-anak sekarang juga!

https://siraplimau.com/diy-pensel-warna-anak-supaya-tak-hilang/

*Sumber asal cara mengikat pensel warna anak ini dikongsikan oleh Puan Zulaikha Ali melalui laman Facebook peribadinya dan diterbitkan semula dengan kebenaran beliau. Puan Zulaikha Ali juga aktif menulis di blog peribadi beliau iaitu ummuayyash.com.